Anna Karina dog i Paris på lördagen, skriver bland andra The New York Times.

"En legend, en ikon. Anna Karina dog i går i sviterna av cancer. Att skriva dessa ord är outhärdligt", skriver hennes agent Laurent Balandras på Twitter.

Anna Karina blev i början av 1960-talet själva symbolen för den nya vågen inom fransk film när hon spelade i flera filmer av den dåvarande maken Jean-Luc Godard.

Artikelbild

| Anna Karina och dåvarande maken, regissören Jean Luc Godard 1965.

Hon hade bland annat roller i "Leva sitt liv", "Den lille soldaten" och "En kvinna är en kvinna". För den sistnämnda prisades hon som bästa skådespelerska på Berlins filmfestival 1961.

Debuterade som regissör

"Hon kunde vara envis och nyckfull, underskön och trasig. Hon var den brusande fria själen hos franska nya vågen, med alla ärr som positionen medför", skrev The Guardian om henne 2016.

Efter otaliga roller, bland annat i "Främlingen" och "Laughter in the dark", gjorde hon 1973 sin regidebut med filmen "Vivre ensemble".

Artikelbild

| Anna Karina under filmfestivalen i Cannes 1973.

Hennes sista film blev "Victoria" från 2008, som hon skrev, regisserade och spelade huvudrollen i.

Hon hade också en karriär som artist och gav ut två album. I slutet av 60-talet sjöng hon hitlåtarna "Sous le soleil exactement" och "Roller girl" av Serge Gainsbourg. Hon skrev dessutom fyra spänningsromaner.

Hanne Karin Bayer föddes 1940 i danska Solbjerg. Efter en trasslig uppväxt rymde hon som 17-åring hemifrån och liftade till Paris, där hon upptäcktes och blev fotomodell. Under en fotografering för modetidningen Elle mötte hon designern Coco Chanel, som föreslog att hon borde byta namn.

Vägrade nakenscen

Hon upptäcktes av Godard när han såg henne i en reklamfilm för tvåltillverkaren Palmolive. Han erbjöd henne en liten roll i sin första film "Till sista andetaget", men Anna Karina vägrade då det krävdes att hon skulle vara naken. De gifte 1961 och skilde sig fyra år senare.

Han kunde säga att han skulle gå ut och köpa cigaretter och komma tillbaka tre veckor senare, sade hon till the Guardian 2016.

Bland de fransmän som nu uttrycker sin sorg finns kulturministern Franck Riester.

"I dag har fransk film blivit föräldralös. Den har förlorat en av sina legender", skriver han på Twitter.